[Blog]

Rizika tvorby školních úkolů umělou inteligencí

V posledních letech se objevuje stále více debat o využití umělé inteligence (UI) v různých oblastech, včetně vzdělávání. Zatímco mnoho lidí vidí potenciál UI pro usnadnění a automatizaci některých úkonů, jako je tvorba školních úkolů, existují i určitá rizika, která je třeba brát v úvahu.

V první řadě je nutné zmínit, že UI zatím není schopná vytvářet úkoly s hlubším záměrem a zaměřením na rozvoj kritického myšlení a kreativity. Tyto dovednosti vyžadují lidský zásah a schopnost vidět věci z různých úhlů a nápaditě je řešit. UI může sice vygenerovat úkoly na základě naučených vzorů, ale nemůže vytvářet originální a inovativní nápady.

Dalším rizikem je, že použití UI pro tvorbu školních úkolů může vést k homogenizaci a uniformizaci vzdělávání. UI vychází z dat a informací, které mu byly poskytnuty, a může tak být ovlivněno šablonovitými a stereotypními myšlenkami. To může vést ke snížení diversity a inovace v oblasti vzdělávání.

Kromě toho má UI také tendenci replikovat diskriminační a neférové praktiky, které byly zaznamenány v datech, z nichž se učí. Pokud jsou v datech zachyceny diskriminační postoje nebo názory, může UI reprodukovat tyto postoje v tvorbě školních úkolů, což může mít negativní dopad na žáky a studenty.

Na závěr je nutné říci, že i když má UI potenciál usnadnit a automatizovat určité činnosti, jako je tvorba školních prací je zde značné riziko, že dojde i k označování vygenerovaného textu jako plagiát. 

Využití těchto nástrojů je proto na Vašem zvážení. Na úrovni vysoké školy, však z důvodu vysokého rizika odhalení určitě nedoporučujeme. 

Hodily by se Vám vzory pro Vaši praci?

Vyplňte nám, na jaký typ práce by se Vám hodil vzor (5-15 sekund) a zjistěte, jestli pro Vás máme neco, co Vám ušetří čas.

Sdílet

Podobné články

07. 05. 2015

Výběr tématu a charakteristika úvodu u bakalářské či diplomové práce

Doporučujeme, aby si student „pisatel“ velmi dobře zvážil výběr tématu odborné práce, jelikož výběr tématu musí odpovídat nejen studovanému oboru, kterým se chce v budoucnosti zabývat, ale také jeho vědomostem, které získal během let studia. Velmi žádoucí je pak umění navázat téma do praktického využití, i když je možné psát na teoretičtější bázi s praktickým použitím, popřípadě navázat na konkrétní výzkum již v praxi provedený. Vzhledem k tomu, že právě zvolené témata stanovují limity psaní odborných prací, doporučujeme, aby student „pisatel“ tedy volil témata, v kterých velmi dobře orientuje a rozumí jak teorii, tak dokáže v budoucnosti implementovat do praktického provedení.

21. 05. 2015

Jak si představit výzkum a jeho teoretické vymezení?

„Empirický“ výzkum je jeden z výzkumů, který představuje logický, oganizovaný a systematický proces, který využívá empirická data. Zpravidla je založen na zkušenostech nebo pozorování sledovaného jevu. Cílem výzkumu je získat data, respektive sledované informace o světe a některých jeho vlastnostech. Dílčími cíli výzkumu mohou být explorace – průzkumy (tedy hrubé chápání sledovaného jevu), deskripce – popisy (přesné měření a popisy vlastností sledovaných jevů, resp. jak? Kolik? co?) a v neposlední řadě explanace – vysvětlení (poznání a popis vnitřních vztahů mezi vlastnostmi sledovaného jevu, tj. Proč?). Například v sociálních vědách se můžeme setkat s konceptuálně-filosofickým výzkumem, historickým výzkumem.

Novinky do vašeho e-mailu

Získejte informace, jak si zjednodušit studium a bonusy zdarma

Copyright © seminarkyza1.cz 2025

Převodem logo Mastercard logo Gopay logo Visa logo