Na závěr každého projektu nebo seminární práce si musí studenti většinou připravit ještě prezentaci. V této prezentaci je potřeba stručně shrnout celou práci a představit ji vyučujícímu i spolužákům. Její součástí ale často bývají také kontrolní otázky určené pro spolužáky. O jaké otázky se jedná a jak si je připravit? Pojďme se na to podívat.
Kontrolní otázky: proč jsou tak důležité?
Kontrolní otázky v závěru prezentace student zadává svým spolužákům. Jedná se v podstatě o takový malý „testík“, který má v první řadě ověřit, zda ostatní dávali při prezentaci bedlivý pozor.
Dalším důležitým úkolem kontrolních otázek je zajistit, aby si studenti z prezentace odnesli pokud možno aspoň nějaké znalosti. Kontrolní otázky je totiž donutí se nad tématem zamyslet, zavzpomínat, co v prezentaci zaznělo, a následně se pokusit vyřešit co nejlépe zadání. Díky tomu si zapamatují důležité informace a pochopí probírané téma, což by mělo být výsledkem nejen prezentace seminární práce, ale také každé přednášky. Význam kontrolních otázek je tedy ryze praktický a má svůj přínos především pro ostatní.
Různé podoby kontrolních otázek
Při zpracování kontrolních otázek si studenti mohou často vybrat mezi klasickým testem, pracovním listem, případně pouze ústním zpracováním. Pro zadání otázek je možné využit poslední stránku prezentace, dalším způsobem je otázky klasicky vytisknout a rozdat. Záleží však na požadavcích vyučujícího.
Jak vybrat správné otázky?
Položit správné otázky není jednoduchý úkol. Stačí ale vědět, jak na to, a otázky budou rázem na světě.
Zaměřte se na informace, které v prezentaci zazní
Při prezentaci seminární práce zkrátka neřeknete všechno. Navíc některé znalosti, které jste při psaní získali, vaši spolužáci mít nemusí. Závěrečné kontrolní otázky by se proto měly soustředit především na to, co v prezentaci zaznělo. Při jejich tvorbě si prezentaci nejprve projděte, promyslete si, o čem budete hovořit – a na základě toho zpracujte otázky.
Otázky se však nemusí týkat výhradně vaší prezentace, ale mohou v menší míře ověřit také základní znalosti vašich spolužáků.
Nepřehánějte to s množstvím
Někteří vyučující mají o kontrolních otázkách jasnou představu – podoba, počet atd. Pokud tomu tak ale není, rozhodně to s množstvím otázek nepřehánějte a myslete na to, že odpovědi nesmí zabrat víc než 2 nebo 3 minuty.
Myslete na své spolužáky
Při výběru otázek nebo vytváření pracovních listů byste se měli ohlížet především na své spolužáky. Připravujete je především pro ně, ne pro své potěšení. Otázky by tedy v první řadě neměly být příliš těžké. Pokud si s nimi spolužáci neporadí, nic si z prezentace neodnesou a vy se v závěru setkáte akorát s nezájmem. Naopak příliš jednoduché otázky si spolužáci mohou vyložit tak, že je podceňujete.
Pusťte se do toho. Půjde to samo, když už víte, na co se při tvorbě otázek zaměřit a čeho se vyvarovat.