21. 05. 2015
Nedoporučujeme řešit téma, které povede k bezvýznamným výsledkům (tedy banálním, které si snadno každý domyslí). Nevhodná jsou taktéž témata, která jsou v současnosti ve fázi řešení či téma v současnoti diskutované (z důvodu nedostatku literatury), ovšem pro zkušeného „pisatele/studenta“ právě takové téma může být naopak přínosem (přidanou hodnotou).
21. 05. 2015
„Empirický“ výzkum je jeden z výzkumů, který představuje logický, oganizovaný a systematický proces, který využívá empirická data. Zpravidla je založen na zkušenostech nebo pozorování sledovaného jevu. Cílem výzkumu je získat data, respektive sledované informace o světe a některých jeho vlastnostech. Dílčími cíli výzkumu mohou být explorace – průzkumy (tedy hrubé chápání sledovaného jevu), deskripce – popisy (přesné měření a popisy vlastností sledovaných jevů, resp. jak? Kolik? co?) a v neposlední řadě explanace – vysvětlení (poznání a popis vnitřních vztahů mezi vlastnostmi sledovaného jevu, tj. Proč?). Například v sociálních vědách se můžeme setkat s konceptuálně-filosofickým výzkumem, historickým výzkumem.
14. 05. 2015
Jak již bylo předem nastíněno správný výběr a zvolení tématu odborné práce přivede „pisatele/studenta“ k soustavnému shromažďování dat a informací, teoretických poznatků a faktů z různorodých národních i mezinárodních zdrojů, které bude muset analyzovat, posoudit a vytvořit si z takto získaného vlastní názor. Téma je tedy souhrn pisatelových poznatků a poznatků získáváním osvojených, kdy v konečném shrnutí „pisatel/student“ stylizuje závěry, které buď výsledky výzkumu potvrdí či vyvrátí předem stanovené hypotézy. Stanovením hypotéz se budeme zabývat později.
07. 05. 2015
Doporučujeme, aby si student „pisatel“ velmi dobře zvážil výběr tématu odborné práce, jelikož výběr tématu musí odpovídat nejen studovanému oboru, kterým se chce v budoucnosti zabývat, ale také jeho vědomostem, které získal během let studia. Velmi žádoucí je pak umění navázat téma do praktického využití, i když je možné psát na teoretičtější bázi s praktickým použitím, popřípadě navázat na konkrétní výzkum již v praxi provedený. Vzhledem k tomu, že právě zvolené témata stanovují limity psaní odborných prací, doporučujeme, aby student „pisatel“ tedy volil témata, v kterých velmi dobře orientuje a rozumí jak teorii, tak dokáže v budoucnosti implementovat do praktického provedení.